WRAPPEN: feiten, tips en wetenswaardigheden
Wrappen: volwaardig alternatief voor spuitwerk.
Een paar kenmerken van wrapfilm:
- Originele lak blijft onaangetast.
- Sterker nog deze wordt beter beschermd omdat de wrapfilm of wrapfolie hem afdekt.
- Spuitwerk is gevoelig voor steenslag, folie is meer flexibel, breekt niet.
-Makkelijk te verwijderen, indien je jouw motor weer de originele kleur wilt laten hebben.
- Bij inruil van je motor ziet de dealer zeer waarschijnlijk jouw motor toch weer graag in de oorspronkelijke staat en kleuren.
- De 'shape' van de te veranderen onderdelen blijft scherp (bij spuitwerk hoort schuren, dus op sommige plaatsen wordt meer weggehaald dan op dieper liggende plaatsen).
- Gerenommeerde fabrikanten garanderen het product, betere merken soms tot 10 jaar
-Er zijn, volgens ons inzicht, 2 a 3 kwalitatief goede merken, waaronder 3M en Avery (made in NL, Alphen a/d Rijn) op de markt. Deze wrapfolies zijn dan ook zeer constant in kwaliteit, tevens zijn de technische gegevens en testresultaten op te vragen.
- De 'wrappers' van boxerpower.nl zijn door 3M opgeleid en kennen de mogelijkheden, maar ook onmogelijkheden van wrappen.
- In Duitsland bijvoorbeeld, werden tot voor kort alle taxi's crêmegeel gespoten, tegenwoordig wordt 90% voorzien van een crêmegele wrapfolie.
- Wie zijn lak of wrap wil beschermen kan dit doen door het aanbrengen van redelijk onzichtbare beschermingsfolie van Ventureshield (zie linkermenu op www.boxerpower.nl). Dat geldt natuurlijk niet voor wraps in matte kleuren, carbon fiber of brushed metallics.
Denk niet dat het wrappen een 'doe-het-zelf' aangelegenheid is, een enkele erg handige doe-het-zelver uitgezonderd natuurlijk. Er is kennis, ervaring, geduld én gevoel met folie voor nodig. Zelfs ervaren reklamemonteurs, die dagelijks folie monteren op peersonenauto's, vrachtauto's, borden, gevels en dergelijke, hebben wel degelijk extra kennis en training nodig om een total-wrap tot een goed einde te brengen. Bovendien worden er bij montage door particulieren géén garanties door de fabrikanten geboden. Trouwens, het verhaal dat een wrap nat met het beroemde zeepsopmegseltje moet worden aangebracht is een - bij deze ontkracht - fabeltje . Maar het staat een ieder natuurlijk vrij om een meter of wat folie te proberen...........
DUURZAAMHEID
Wrapfolie is flexibel rekbaar, maar beschadigingen door scherpe voorwerpen zullen zichtbaar blijven. Deze zijn niet onzichtbaar te repareren, het deel wat beschadigd is zal dus opnieuw gewrapt moeten worden. Wel kunnen we stellen dat (wrap-)folie een bepaalde bescherming geeft. Zoals gezegd geven de betere fabrikanten een duurzaamheid op, let wel onder bepaalde condities en niet in het geval wanneer de wrap door de klant zelf wordt uitgevoerd.
ONDERHOUD
Gebleken is dat de speciale schoonmaak- en beschermingsmiddelen weliswaar peperduur zijn, maar wel het beste resultaat geven. Vooral de matte kleuren moeten met deze speciale spullen onderhouden worden.
HOGE DRUKREINIGING
Iedere motorrijder weet dat men niet op zwakke delen en rubbers moet spuiten, zeker niet met warme of zelfs hete hoge druk. Hetzelfde geldt voor gewrapte delen. Als je dat toch wilt doen, houd dan minstens 70 cm tussen de lans en het voorwerp.
STEENSLAG
Folie is veel minder gevoelig voor steenslag. Door de flexibiliteit van de folie wordt dit opgevangen, met andere woorden er springt veel minder snel materiaal (=onderliggende laklaag) los.
Bepaalde delen die met een Gloss wrapfilm zijn gewrapt kunnen eventueel extra beschermd worden met bijvoorbeeld VentureShield folie.
VERKLEURING
Iedere kleur verkleurt! Een goed voorbeeld daarvanis rood. Ook foliekleuren zijn onderhevig aan verkleuring. De fabrikanten werken wel met bepaalde normeringen. (.... uitgaande van normaal gebruik onder Noord-Europese weersomstandigheden) Ervaring leert ons dat de merken 3M en Avery de top in het betere foliesegment zijn en even kleurvast zijn als lak.
OPPERVLAK
Net zoals voor spuitwerk dient het oppervlak egaal te zijn. de folie is flinterdun. Het is dan ook zaak om als er deuken/putjes zijn deze eerst weg te plamuren en een egaal oppervlak te maken.
Wij zijn bezig met diverse testen op dit vlak.
Op sommige tanks kan niet gewrapt worden. Een Touratech tank voor de X-serie bijvoorbeeld is van een speciaal soort kunststof, die als nare eigenschap het doorlaten van gassen heeft. Erg vervelend. Na het vullen van de tank met benzine ontstaan er onder de folie gasbelletjes, een dag later heeft je tank de mazelen.
PRIJZEN
Wrappen is voor ons maatwerk. Op deze pagina vind je wat standaardprijzen.
Een andere kleur!
zonder de onherroepelijke nadelen van duur spuitwerk, mét behoud van de originele fabriekskleur........